Oběhová soustava: Onemocnění
Přihlásit se
Oběhová soustava: Onemocnění (8/11) · 6:35

4 změny v životním stylu, které pomáhají se snížením hypertenze Pamatujte, že správné stravovací návyky, zdravý úbytek na váze a nekuřáctví mohou pomoci snížit krevní tlak! Rishi je lékař zabývající se infekčními chorobami, pracující v Khan Academy.

Řekněme, že trpíte hypertenzí (vysokým krevním tlakem) a chtěli byste vědět, co s tím udělat. V podstatě tu máme hodně dobrých zpráv. Jsou tu celkem 4 hlavní věci, které můžete udělat, abyste snížili hypertenzi, celkem jednoduchých, které můžete udělat doma. První je vaše strava. Existuje něco, čemu říkáme přístup ke stravě. Přístup ke stravě k zastavení hypertenze znamená, že své stravovací návyky můžete použít ke snížení vašeho vysokého krevního tlaku. Existuje několik skupin, které tento názor podporují, například American Heart Association a Mayo Clinic, a tak jsem se rozhodl zjistit, co to vlastně ta D.A.S.H. dieta je a co by mohla nabídnout mně. Nakreslím vám teď talíř. Je to talíř, na kterém si představte všechna jídla, která zkonzumujete za jeden den. Tohle je jeden den. Tím mám namysli cca 2000 kcal za den, D.A.S.H. strava tedy doporučuje, že bych měl sníst 5 kusů ovoce za den a 5 kusů zeleniny za den, takže dohromady 10 kusů ovoce a zeleniny a k tomu cca 7krát obiloviny, z čehož 3 by měly být celozrnné. Zbytek mého talíře by měl obsahovat 2 mléčné výrobky, čímž je myšleno např. mléko bez tuku nebo mléko s nízkým obsahem tuku, jogurty, sýr a 2 masové produkty, více masa se konzumovat nedoporučuje, v podstatě se říká, že není nutné vůbec, ale pokud ano, doporučují se jíst jen 2 porce masa denně, rozhodně libového. Takže toto jsou suroviny doporučené pro jeden den, mimo to bych v týdnu měl zkonzumovat 4 porce ořechů a semínek a samozřejmě bych měl omezit přísun sladkostí, např. bonbony, zákusky, koblihy nebo jakýkoliv jiný druh tučného jídla a olejů. Tím myslím hlavně chipsy a hranolky, ty se snažte omezit. Když toto budete dodržovat po dobu pár týdnů, jak ukazují studie, váš krevní tlak se sníží. Během 2 týdnů se začne projevovat rozdíl, což je skvělé. Dá se říct, že tento způsob stravování tedy klade velký důraz na konzumaci ovoce a zeleniny, a také zdůrazňuje význam obilí. Takže to máme hodně ovoce, zeleniny a obilí. Také je řečeno, že při tomto typu stravování, byste měli mít jen nízký příjem sodíku, takže je to stravování s nízkým obsahem sodíku, maximálně 1500 mg sodíku za den a nakonec D.A.S.H. dieta říká, že pokud pijete alkohol, neměli byste pít více, než dvě porce alkoholu denně. Takže 2 porce alkoholu za den. Dieta dodává, že jsou další věci, které můžete udělat. Např. cvičení. Cvičení je velmi důležité, pokud chcete snížit váš krevní tlak. Je několik druhů cvičení, které můžete provádět. Prvním je silový trénink, protahování, jóga.. ale typem cvičení které je nejvíce užitečné, je aerobní cvičení, takže aerobní cvičení bych chtěl zdůraznit. Když mluvím o aerobním cvičení, mám na mysli chodit plavat nebo běhat a možná také rychlou chůzi, záleží na tom, co vás baví. Nebo jízda na kole. Při těchto aktivitách vaše srdce bije silněji a krev cirkuluje v celém organismu místo jen v jedné svalové skupině. Takže aerobní cvičení je velmi důležité. Doporučuji ho provádět pravidelně, cca 30 minut denně, a 5 dní v týdnu. Myslím, že to je rozumný čas, který si většina lidí na cvičení najde, a také si ho užije. Takže dieta a cvičení, pokud tyto dvě věci budete dělat, budete ubývat na váze. O váze budu mluvit jako o BMI (Body Mass Index). Takže pokud jste hypertenzní, je opravdu dobrý nápad dostat vaše BMI na zdravou hodnotu. Pro dospělého člověka je to mezi 18,5 do 25. Což je zdravá hodnota BMI, která je pro vás důležitá obzvláště, pokud máte nadváhu nebo jste obézní. BMI nad 30 značí obezitu, BMI nad 25 znamená, že máte trochu nadváhu. Dostat BMI pod 25 je opravdu zásadní. Nakonec, pro kuřáky, je velmi důležité snažit se přestat kouřit. Toto je skvělá příležitost, jak vzít zdraví do svých rukou a konečně přestat kouřit a užívat tabákové výrobky. Dnes už máme spoustu léků, které s přestáváním mohou pomoci, včetně psychologických poraden, které přestávání o mnoho ulehčují. Nikdy to není jednoduché, ale o mnoho lehčí za pomocí léků, poraden a dobrého důvodu, proč to udělat, jako je hypertenze. Takže toto jsou čtyři věci, na které byste měli pamatovat, pokud chcete snížit vysoký krevní tlak.
video